Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:
ELEKTRİK PİYASASINDA DAĞITIM VE PERAKENDE SATIŞ FAALİYETLERİNE İLİŞKİN KALİTE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve kapsam
MADDE 1 - (1) Bu Yönetmelik; elektriğin yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde kullanıcıların kullanımına sunulması amacıyla elektrik enerjisinin tedarik sürekliliği, ticari ve teknik kalitesine ilişkin dağıtım şirketleri, görevli tedarik şirketleri ve kullanıcılar tarafından uyulması gereken kurallar ile uygulamalara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 - (1) Bu Yönetmelik, 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasına, 5 inci maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendine ve 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun, 1 inci maddesinin birinci fıkrası ile 17 nci maddesinin sekizinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 3 - (1) Bu Yönetmelikte geçen;
ç) Arıza yönetim sistemi (AYS): Kullanıcılardan gelen bildirimler ve tedarik sürekliliği uzaktan izleme sistemi tarafından tespit edilen arıza ve/veya kesintiler için kayıt oluşturan, gerektiğinde bu bildirimlere ve tespitlere ilişkin bilgilerin arıza ekiplerine yönlendirilmesine imkân veren; tespit, yapılan işlem ve sonuca ilişkin gerekli bilgilerin kayıt altına alınmasını sağlayan ve verileri diğer sistemlerle paylaşan sistemi,
ğ) ÇM: Çağrı merkezini,
ı) Dağıtım bölgesi: Bir dağıtım şirketinin lisansında tanımlanan bölgeyi,
ö) Hat bölümü: OG veya AG şebekesinin; anahtarlama düzeni, koruma elemanı, sabit bağlantı noktası vb. aracılığıyla şebekenin diğer kısımlarından ayrılabilen bölümünü,
ş) Kalıcı veri saklayıcısı: Kullanıcının gönderdiği veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri her türlü araç veya ortamı,
ü) Kentaltı dağıtım bölgesi: Kentsel dağıtım bölgesinde olmayan merkez mahalleleri ile merkez mahalle olmayan ve 2019 yılı TÜİK tarafından açıklanan nüfus verilerine göre nüfusu 2.000 (iki bin) ve üzerinde olan mahalleleri,
çç) KYS/OMS: Kesinti yönetim sistemini,
1) Büyükşehir belediyelerinde 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun Geçici 2 nci maddesinde belirtilen sınırlar içerisinde,
2) Birinci alt bentte belirtilen kapsam dışında kalan Büyükşehir Belediyesi ilçelerinde, mevcut kaymakamlık binası merkez kabul edilmek ve ilçe mülkî sınırları içinde kalmak şartıyla; ilçenin toplam (merkez, belde ve köyler dahil) nüfusu 50.000 (elli bin) ve üzerinde olan ilçelerde yarıçapı 10 (on) kilometre olan dairenin içerisinde, ilçenin toplam (merkez, belde ve köyler dahil) nüfusu 50.000 (elli bin)’in altında olan ilçelerde yarıçapı 5 (beş) kilometre olan dairenin içerisinde,
3) Diğer il ve ilçelerin mülkî sınırları içerisinde,
kalan ya da sınırı bulunan mahalleri,
ğğ) OSOS: Otomatik sayaç okuma sistemini,
ıı) Şebeke bağlantı modeli (ŞBM): Kullanıcıların şebekeye bağlandığı noktalar dâhil olmak üzere asgari olarak transformatörleri, fiderleri ve koruma ve anahtarlama düzenlerini kapsayan ve bunlara ilişkin gerekli bilgiler ile bunların elektriksel ilişkilerini içeren bağlantı modelini,
öö) Tüketici grubu: Benzer özelliklere sahip olmaları sebebiyle Kurul kararı ile tarife uygulamaları kapsamında bir grup olarak dikkate alınan tüketicileri,
ifade eder.
(2) Bu yönetmelikte geçen diğer ifade ve kısaltmalar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
Kalitenin izlenmesi
MADDE 4 - (1) Elektrik dağıtım sisteminde kalite, dağıtım faaliyetinin kalitesi ve perakende satış faaliyetinin kalitesi olmak üzere Kurum tarafından iki ana başlık altında izlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Dağıtım Faaliyetinin Kalitesi
Dağıtım faaliyeti kalitesinin sorumluluğu
MADDE 5 - (1) Dağıtım şirketi, dağıtım faaliyeti gösterdiği bölgede bulunan kullanıcılara sunduğu hizmetin kalitesinden sorumludur.
Dağıtım faaliyeti kalitesinin sınıflandırması
MADDE 6 - (1) Elektrik dağıtım faaliyetinin kalitesi;
olmak üzere Kurum tarafından üç ana başlık altında izlenir.
Tedarik sürekliliği kalitesi
MADDE 7 - (1) Tedarik sürekliliği kalitesi, dağıtım sistemi kullanıcılarına düşük maliyetle ve mümkün olan asgari kesinti süresi ve sıklığı ile elektrik enerjisi sunabilme kapasitesidir.
Tedarik sürekliliği kalitesine ilişkin verilerin kaydedilmesi
MADDE 8 - (1) Dağıtım şirketi, dağıtım sisteminin tümünü veya bir kısmını etkileyen uzun ve kısa kesintileri, Tablo 1 ve Tablo 3’te yer verilen formatta kaydeder.
(2) Kesintilere ilişkin kayıtlar aşağıda yer alan bilgileri içerir.
ç) Kesintinin nedeni,
ğ) Kesintiden etkilenen kullanıcıların sayısı,
ı) Dağıtılmayan enerji,
(3) Kesintiler, kesintiye ilişkin tüm bilgilerin TSKS'de görüntülenebilmesini sağlayan tekil bir kod ile numaralandırılmalıdır.
(4) Kesinti sonrasında kademeli şekilde enerji verilmesi durumunda, her bir kademe için kesinti numarası değişmeden, kademe numarası girilerek kademeli enerjilendirme ile değişen bilgiler Tablo 1’de farklı satır olarak kayıt edilir.
(5) Kesintinin yeri; il, ilçe bilgisi ve şebeke unsuru tipi ile şebeke bağlantı modelinde ilave bilgiye ihtiyaç olmaksızın sorgulamaya imkan veren tekil şebeke unsuru kodunu içermelidir.
(6) Dağıtım şirketi tedarik sürekliliği kayıtlarının oluşmasına esas tüm sistemlerde aynı kodları kullanır ya da farklı kodlar kullanıyor ise kayıtlar arasında ilişki kurulabilecek şekilde bu kodların birbirleriyle eşleştirilebilmesini sağlar.
(7) Dağıtım şirketi, kullanıcılara ödenecek tazminata esas kesinti süresi ve kesinti sayılarını hesaplamaya imkân verecek şekilde, her bir kesintiden etkilenen AG ve/veya OG fiderlerine, hat bölümlerine, dağıtım transformatörlerine ve kullanıcılara ilişkin gerekli kayıtları tutar.
(8) Kullanıcı; tedarik sürekliliği kalitesini kaydetmek üzere, dağıtım şirketince onaylanmış ölçme ve kayıt cihazını dağıtım şirketinin teknik kontrolünde ve uygun göreceği biçimde, bağlantı noktasına veya faturalamaya esas ölçüm noktasına tesis etme hakkına sahiptir. Bu cihazların kayıtları, kullanıcının talebi üzerine dağıtım şirketi ile birlikte okunur. Dağıtım şirketi kendi kayıtları ile ölçme ve kayıt cihazının kayıtlarını birlikte değerlendirerek, bu Yönetmelik uyarınca tazminatların hesaplanmasında kullanılacak kesinti süre ve sayılarının belirlenmesinde dikkate alır.
Kesintilerin sınıflandırılması
MADDE 9 - (1) Dağıtım şirketi, dağıtım sisteminde meydana gelen kesintileri;
(a) Kesintinin kaynağına göre;
1) İletim,
2) Dağıtım-OG,
3) Dağıtım-AG,
(b) Kesintinin süresine göre;
1) Uzun,
2) Kısa,
(c) Kesintinin sebebine göre;
1) Mücbir sebep,
2) Güvenlik,
3) Dışsal,
4) Şebeke işletmecisi,
(ç) Kesintinin bildirimli olup olmadığına göre;
1) Bildirimli,
2) Bildirimsiz
şeklinde sınıflandırarak kaydeder.
Kesintinin kaynağı ve sebebi
MADDE 10 - (1) Kesintiler kaynağına göre aşağıdaki şekilde sınıflandırılır.
(2) Kaynağı iletim olarak belirtilen kesintilerin sebebi aşağıdaki şekilde belirlenir:
(3) Kaynağı dağıtım-OG veya dağıtım-AG olarak belirtilen kesintilerin sebebi aşağıdaki şekilde belirlenir:
ç) Bu fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerine dahil olmayan kesintilerin sebebi “şebeke işletmecisi” olarak belirtilir.
Bildirimli kesintiler
MADDE 11 - (1) Dağıtım veya iletim sisteminde programlanmış ve bildirimi yapılmış kesintiler bildirimli olarak, diğer kesintiler bildirimsiz olarak kaydedilir.
(2) Tedarik sürekliliği tablolarında bildirimli olarak kaydedilen ancak bildirimi yapılmayan ya da bildirimi zamanında yapılmayan kesintiler Tablo 7-A’ya kaydedilir. Bu kesintiler için kesinti başına şirketin sistem işletim gelir tavanından 1.600 (bin altı yüz) TL düşülür.
(3) İnceleme sonucunda, tedarik sürekliliği tablolarına bildirimli olarak kaydedilen ancak bildirimi yapılmayan ya da bildirimi zamanında yapılmayan ve Tablo 7-A’ya kaydedilmeyen kesintiler için ikinci fıkrada belirtilen tutarın 5 (beş) katı şirketin sistem işletim gelir tavanından düşülür.
Kesintilerin başlangıç ve bitiş zamanı
MADDE 12 - (1) Kesintilerin başlangıç zamanı; tedarik sürekliliği uzaktan izleme sisteminin kapsadığı noktalarda meydana gelen uzun ve kısa kesintiler için bu sistemden alınan veriler, diğer noktalarda meydana gelen kesintiler için ise çağrı merkezine gelen ihbarlar veya diğer kaynaklardan alınan veriler kullanılarak tedarik sürekliliği kayıt sistemi tarafından kaydedilir.
(2) Kesintilerin bitiş zamanı; tedarik sürekliliği uzaktan izleme sisteminden sağlanan veri ya da saha ekibinin arıza yönetim sistemine girdiği veri kullanılarak belirlenir ve kaydedilir.
Kesintilerden etkilenen kullanıcıların sayısı
MADDE 13 - (1) Dağıtım şirketi, kesintilerden etkilenen kullanıcı sayısını;
gruplandırılmış olarak kaydeder.
(2) Tedarik sürekliliği uzaktan izleme sisteminin kapsamındaki noktalarda bu sistemin belirlediği noktaya göre, diğer noktalarda ise arıza yönetim sistemi verisine göre kesintinin yeri tespit edilir. Tespit edilen kesintinin yerine göre şebeke bağlantı modelinden kesintiden etkilenen kullanıcı sayısı belirlenir ve kaydedilir.
Dağıtılmayan Enerji
MADDE 14 - (1) Dağıtılmayan enerji, dağıtım sistemini etkileyen tüm kesintiler için kesintilerden etkilenen kullanıcıların önceki yıl tüketimleri ve kesintinin oluştuğu tarih ve zaman bilgisine göre aşağıdaki esaslara göre hesaplanan ve kaydedilen enerjidir.
ç) Kesintiden etkilenen aynı tüketici grubundaki ve bağlantı seviyesindeki kullanıcıların dağıtılmayan enerji verisi toplanarak, tüketici grubuna ait dağıtılmayan enerji ve toplam dağıtılmayan enerji hesaplanır ve Tablo 3’e kaydedilir.
Dağıtım sistemi varlıkları ve kullanıcı sayıları
MADDE 15 - (1) Dağıtım şirketi; tedarik sürekliliği göstergelerinin hesabında kullanılacak dağıtım sistemi varlıklarının ve kullanıcıların sayılarını, her yıl Tablo 2 formatında 31 Aralık tarihi itibariyle geçerli olan güncel bilgileri esas alarak dağıtım bölgesi bazında düzenler ve takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar Kuruma sunar.
(2) Tablo 2’de yer alan dağıtım sistemi varlıklarının sayıları dağıtım şirketinin şebeke bağlantı modelinden elde edilir.
Tedarik sürekliliği kalitesi göstergeleri
MADDE 16 - (1) Dağıtım şirketi; dağıtım bölgesi geneli, il ve ilçeler bazında her yıl için aşağıdaki tedarik sürekliliği kalite göstergelerini Tablo 4 ve Tablo 5’e uygun olarak hesaplar:
ç) İlgili bölgede meydana gelen uzun kesintiler için kesinti sınıflandırması ve tüketici grubuna göre ortalama dağıtılmayan enerji (ODE) göstergelerini.
(2) OG fider, hat bölümü, dağıtım transformatörü ve kullanıcılar için aşağıdaki değerler hesaplanır:
Tedarik sürekliliği kalitesi göstergelerinin hesaplanması
MADDE 17 - (1) Ortalama kesinti süresi göstergesi (OKSÜRE/SAIDI), aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
(OKSÜRE) =
Bu formülde geçen;
n: Belirli bir zaman diliminde meydana gelen tüm uzun kesintilerin sayısını,
ti: i inci kesintinin süresini,
Ui: i inci kesintiden etkilenen kullanıcı sayısını,
Utop: Her bir takvim yılı başında dağıtım şirketi tarafından hizmet verilen toplam kullanıcı sayısını
ifade eder.
(2) Kademeli olarak enerjilendirme halinde, her bir kademedeki kesinti süresi ve bu kademedeki kesintiden etkilenen kullanıcılar OKSÜRE hesabına dahil edilir.
(3) Ortalama kesinti sıklığı göstergesi (OKSIK/SAIFI), aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
(OKSIK) =
Bu formülde geçen;
n: Belirli bir zaman diliminde meydana gelen tüm uzun kesintilerin sayısını,
Ui: i inci kesintiden etkilenen kullanıcı sayısını,
Utop: her bir takvim yılı başında bir dağıtım şirketi tarafından hizmet verilen toplam kullanıcı sayısını
ifade eder.
(4) Kademeli olarak enerjilendirme halinde; kesinti kademelerinin tümü bir kesinti olarak OKSIK hesabına dahil edilir.
(5) Kısa kesintiler için ortalama kesinti sıklığı göstergesi (OKSIKkısa, MAIFI), aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
(OKSIKkısa) =
Bu formülde geçen;
n: Belirli bir zaman diliminde meydana gelen tüm kısa kesintilerin sayısını,
Ui: i inci kesintiden etkilenen kullanıcı sayısını,
Utop: her bir takvim yılı başında bir dağıtım şirketi tarafından hizmet verilen toplam kullanıcı sayısını
ifade eder.
(6) Ortalama dağıtılmayan enerji göstergesi (ODE/AENS) aşağıdaki formüllere göre hesaplanır:
Bu formüllerde geçen;
n: Belirli bir zaman diliminde meydana gelen tüm uzun kesintilerin sayısını,
m: i inci kesintideki saatlik aralık sayısını,
tik: i inci kesintideki her bir saatlik aralık sayısındaki süreyi (saat),
Lik: i inci kesintideki her bir saatlik dilimdeki etkilenen kullanıcıların saatlik tüketimini,
Utop: Her bir takvim yılı başında dağıtım şirketi tarafından hizmet verilen toplam kullanıcı sayısını,
ifade eder.
(7) Toplam kesinti süresi (TKSÜRE), aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
(TKSÜRE) =
Bu formülde geçen;
n: Bir takvim yılında meydana gelen ve kullanıcının etkilendiği uzun kesintilerin sayısını,
ti, i inci kesintiden etkilenme süresini
ifade eder.
(8) Toplam kesinti sayısı (TKSAYI); bir takvim yılında meydana gelen ve kullanıcının etkilendiği uzun ve kısa kesintilerin toplam sayısı olarak hesaplanır.
(9) Kullanıcılara ait TKSÜRE ve TKSAYI, bildirimli ve bildirimsiz kesintiler için ayrı ayrı hesaplanır. Gerektiği durumlarda TKSÜRE ve TKSAYI değerleri dağıtım transformatörü, fider, hat bölümü gibi şebeke unsurları için ayrıca hesaplanır.
(10) Hesaplanan TKSÜRE ile TKSAYI değerlerine ilişkin olarak bildirimli kesintiler için Tablo 9-A’da belirlenen sınır değerler aşıldığında, aşan kısım bildirimsiz kesinti süre ve sayılarına eklenir ve tedarik sürekliliği tazminatına esas süre ve sayılarının belirlenmesinde kullanılır.
(11) Dağıtım transformatörlerinin TKSÜRE ve TKSAYI hesaplamasına, AG seviyesinde meydana gelen ancak dağıtım transformatörüne bağlı bütün kullanıcıların etkilendiği kesintiler dahil edilir.
Tedarik sürekliliği tazminatlarının hesaplanması ve ödenmesi
MADDE 18 - (1) Bildirimsiz kesintiler için Tablo 9-A’da yer alan eşik süre ve eşik sayı değerleri aşıldığında, dağıtım şirketi bu maddede belirlenen esaslar çerçevesinde, kullanıcının başvurusuna gerek duymaksızın kullanıcıya tazminat öder.
(2) Kullanıcılara TKSÜRE gerçekleşmelerine göre ödenecek tazminat miktarı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
ÖTMSÜRE=SBSÜRE +(TKSÜRE-ESÜRE) x K x DB x OT
Bu formülde geçen;
ÖTMSÜRE: Kesinti süresi sebebiyle kullanıcıya ödenecek tazminat miktarını (TL),
SBSÜRE: 40 TL tutarındaki sabit bedeli,
ESÜRE: Tablo 9-A’da belirlenen eşik süreyi,
DB: Kullanıcının tabi olduğu tarife grubu için, ödemenin başlatıldığı aydan önceki ayda geçerli olan dağıtım bedelini,
OT: Tüketicilerde, ilgili kullanıcının tazminata esas takvim yılı için (aboneliğin 1 yıldan kısa olması durumunda abonelik süresi için) hesaplanan kWh/saat olarak saatlik ortalama talebini, üreticilerde ise ilgili kullanıcının tazminata esas takvim yılı için (aboneliğin 1 yıldan kısa olması durumunda abonelik süresi için) hesaplanan kWh/saat olarak şebekeye verdiği saatlik ortalama enerji miktarını
ifade eder.
(3) Kullanıcılara TKSAYI gerçekleşmelerine göre ödenecek tazminat miktarı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
ÖTMSAYI= SBSAYI + (TKSAYI-ESAYI)x(TKSÜRE/TKSAYI) x K x DB x OT
Bu formülde geçen;
ÖTMSAYI: Kesinti sayısı sebebiyle kullanıcıya ödenecek tazminat miktarını (TL),
SBSAYI: 20 TL tutarındaki sabit bedeli,
ESAYI: Tablo 9-A’da belirlenen eşik kesinti sayısını,
K: Değeri 2’ye eşit olan katsayıyı,
DB: Kullanıcının tabi olduğu tarife grubu için, ödemenin başlatıldığı aydan önceki ayda geçerli olan Dağıtım Bedelini,
OT: Tüketicilerde, ilgili kullanıcının tazminata esas takvim yılı için (aboneliğin 1 yıldan kısa olması durumunda abonelik süresi için) hesaplanan kWh/saat olarak saatlik ortalama talebini, üreticilerde ise ilgili kullanıcının tazminata esas takvim yılı için (aboneliğin 1 yıldan kısa olması durumunda abonelik süresi için) hesaplanan kWh/saat olarak şebekeye verdiği saatlik ortalama enerji miktarını
ifade eder.
(4) Takvim yılı içerisinde bir kullanıcı için hem süre hem de sayı açısından tazminat oluşması durumunda, dağıtım şirketi kullanıcıya miktarı yüksek olan tazminatı öder.
(5) Yıllık kesinti tazminatının belirlenmesinde; mücbir sebeple oluşan kesintiler ile güvenlik sebebiyle yapılan kesintiler dikkate alınmaz. Sebebi dışsal olarak belirtilen kesintiler ise TKSÜRE hesabına dahil edilir, TKSAYI hesabına dahil edilmez.
(6) Kullanıcılara ödenecek toplam yıllık kesinti tazminat miktarının üst limiti ilgili yılın sistem işletim gelir tavanı tutarının % 1 (yüzde bir)’idir. Hesaplanan tutarın bu limiti geçmesi halinde, her bir kullanıcıya ödenecek tazminatlar oransal olarak azaltılarak bu limite eşitlenir.
(7) Bu madde kapsamındaki yıllık kesinti tazminatına ilave olarak kentsel dağıtım bölgesinde 10 saat, kentaltı dağıtım bölgesinde 11 saat ve kırsal dağıtım bölgesinde 12 saati aşan ve sebebi şebeke işletmecisi veya dışsal olan kesintiler için kullanıcının başvurusuna gerek duymaksızın kesintiden etkilenen her bir kullanıcıya dağıtım şirketi tarafından uzun süreli kesinti tazminatı ödenir.
(8) Kesinti başına uzun süreli kesinti tazminatı; anlaşma gücü 160 kVA altı olan mesken abonelerine 80 TL diğer abonelere ise 160 TL, anlaşma gücü 160 kVA ile 630 kVA (dahil) arasında olan kullanıcılara 480 TL, anlaşma gücü 630 kVA üzeri olan kullanıcılara 960 TL olarak ödenir.
(9) Dağıtım şirketleri tarafından ödenecek uzun süreli kesinti tazminatlarının aylık toplamının üst limiti ilgili yılın sistem işletim gelir tavanı tutarının % 0,4 (yüzde sıfır virgül dört)’üdür. Aylık hesaplanan tutarın bu limiti geçmesi halinde, her bir kullanıcıya ödenecek tazminatlar, oransal olarak azaltılarak bu limite eşitlenir. Bir takvim yılında dağıtım şirketi tarafından ödenecek uzun süreli kesinti tazminatlarının toplamının üst limiti ilgili yılın sistem işletim gelir tavanının % 1,2 (yüzde bir virgül iki)’sidir.
(10) Bu madde kapsamındaki yıllık kesinti tazminatlarına ilişkin olarak; tazminat ödemesi yapılacak her bir kullanıcının TKSÜRE ve TKSAYI değerlerine esas kesintilerin içerisinde, iletim kaynaklı kesintilerin süreleri ve/veya sayılarının toplamının Tablo 9-B’de yer verilen eşik süre ve sayı değerlerini aşması durumunda, dağıtım şirketi kullanıcıya ödenecek tazminatı, sorumluluğu oranında iletim sistemi şebeke işletmecisine rücu edebilir. Rücu edilecek bedele esas sorumluluğun belirlenmesinde, iletim kaynaklı kesintilerin süreleri ve/veya sayılarının toplamının Tablo 9-B’de belirtilen eşik süre ve sayıların aşan kısmının, tazminata konu süre ve sayı değerine oranı esas alınır.
(11) Bu madde kapsamındaki uzun süreli kesinti tazminatlarına ilişkin olarak; iletim kaynaklı kesintiler nedeniyle kullanıcılara ödenecek tazminat, dağıtım şirketi tarafından iletim sistemi şebeke işletmecisine rücu edilebilir. Bu kapsamda iletim sisteminden kaynaklanan kesintinin bitiş zamanından sonraki 2 (iki) saatlik yeniden enerjilendirme süresi, uzun süreli kesinti tazminatı hesabında dikkate alınmaz.
(12) Kesinti sebebi dışsal olarak sınıflandırılmış kesintilerde, 1 (bir) saatlik arıza müdahale süresi yıllık ve uzun süreli kesinti tazminatı hesaplamalarında dikkate alınmaz. Bu kesintilerin Tablo 1 kayıtlarındaki kesinti başlangıç ve bitiş zamanlarında değişiklik yapılmaz.
(13) Yıllık kesinti tazminatı ödemelerinde tazminata esas yıl içerisinde, uzun süreli kesinti tazminatı ödemelerinde ise tazminata esas ay içerisinde tüketimi olmayan kullanıcılara ödeme yapılmaz.
(14) Tedarik sürekliliğine ilişkin kullanıcı bazlı yıllık kesinti tazminatı raporları ile kesinti ve kullanıcı bazlı uzun süreli kesinti tazminatı raporlarında on üçüncü fıkra kapsamındaki tüketimi olmayan kullanıcılar ile kaçak tespiti yapılan kullanıcılara da yer verilir.
Tedarik sürekliliği verilerini sunma ve raporlama yükümlülüğü
MADDE 19 - (1) Dağıtım şirketi, bölgesinde meydana gelen kesintileri bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo 1 ve Tablo 3 formatında kaydeder ve aylık olarak ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna kadar Kuruma bildirir.
(2) Dağıtım şirketi; tedarik sürekliliği kalite göstergelerini, aylık olarak ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna kadar, yıllık olarak takip eden yılın 31 Mart tarihine kadar hem görev alanına giren iller hem de dağıtım bölgesi bazında, Tablo 4 ve Tablo 5 formatında tablo açıklamalarına uygun şekilde eksiksiz düzenleyerek Kuruma bildirir.
(3) Dağıtım şirketi tedarik sürekliliği kalite göstergelerinin hesaplanmasında kullanılan Tablo 1 ve Tablo 3’deki bilgiler ile bu bilgilerin kaynak verilerinin kaydedilmesinde kullanılan yöntem ya da yöntemleri Kuruma bildirir.
(4) Dağıtım şirketi tedarik sürekliliği verileri ile bu verilerin oluşturulmasına ilişkin aşağıda yer verilen ham verilere ve raporlara Kurum tarafından erişilebilmesini, kaydedilebilmesini ve sorgulamaların yapılabilmesini, Elektrik Piyasasında Dağıtım Lisansı Sahiplerinin Bilişim Sistemlerine Kurumun Uzaktan Erişiminin Sağlanmasına İlişkin Usul ve Esaslar’da belirtilen niteliklerde sağlamakla yükümlüdür.
ç) Dağıtım sistemi varlıklarının ve kullanıcı sayılarını içeren Tablo 2’yi yıl bazlı raporlamak,
ç) Tedarik sürekliliğine ilişkin kullanıcı bazlı yıllık kesinti tazminatı raporlarının oluşturulması,
ğ) Yıllık ve uzun süreli kesinti tazminatlarının, yıl bazında ödenme raporu.
Tedarik sürekliliği kalitesi verilerinin açıklanması ve kullanıcıların bilgilendirilmesi
MADDE 20 - (1) Dağıtım şirketi, Tablo 1 ve Tablo 3’ü ait olduğu yılı takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar dağıtım şirketinin internet sitesinin ana sayfasında Kurum tarafından belirlenecek yöntem dâhilinde yayımlar. Yayımlanan Tablo 1’de yer alan kesintilerin, il ve ilçe bazında listelenmesi sağlanır.
(2) Dağıtım şirketi; tutulan kayıtlardan hesaplanan tedarik sürekliliği kalite göstergelerini dağıtım bölgesi, il ve ilçe bazında aylık olarak, ait olduğu yılı takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar internet sitesinin ana sayfasında Kurum tarafından belirlenecek yöntem dâhilinde yayımlar.
(3) Dağıtım şirketi; talep eden kullanıcılara, etkilendikleri kesintilerin Tablo 1 formatındaki listesini ve bu kesintilerden hesaplanan TKSAYI ve TKSÜRE değerlerini verir.
Dağıtım faaliyetinin ticari kalitesi
MADDE 21 - (1) Dağıtım faaliyetinin ticari kalitesi; dağıtım sistemine bağlanmak isteyen veya bağlı olan kullanıcılara, dağıtım şirketi tarafından verilen hizmetlerin bu Yönetmelikle belirlenen asgari standartları karşılayabilme kapasitesidir.
Dağıtım faaliyeti ticari kalite kayıt ve tazminat yükümlülüğü
MADDE 22 - (1) Dağıtım şirketi ticari kalite açısından yükümlü olduğu asgari performans standartları ve bu standartların ihlali ile ilgili tazminat esasları ve yapılacak işlemler bu Yönetmeliğin ekindeki Tablo 6-A’da belirlenmiştir.
(2) Dağıtım şirketi, Tablo 6-A’da belirtilen dağıtım faaliyeti kapsamındaki işlemlerini, ticari kalite kodlarına uygun olarak ve işleme esas sistemde sorgulanabilecek tekil kod ile ticari kalite gerçekleşmelerini Tablo 7-A’ya kaydeder.
(3) Dağıtım şirketi, kendi internet sitesinin ana sayfasında, Kurum tarafından belirlenen yöntemle kullanıcıların dağıtım faaliyetine ilişkin bilgi edinme, şikâyet vb. tüm başvurularını almakla yükümlüdür.
(4) Dağıtım şirketi; kendi internet sitesinin ana sayfası üzerinden, şahsen veya posta yoluyla ya da tarafına kurum/kuruluşlarca gönderilen/iletilen başvurularının tamamını Tablo 7-B’ye kaydeder.
(5) Dağıtım şirketi verdiği hizmetlere ilişkin tüm işlemlerde, Tablo 7-A ve 7-B kaydına esas işlem sürelerinin belirlenmesine ilişkin tarihleri ve/veya zamanları belgeler.
(6) Dağıtım şirketi, Tablo 6’da belirlenen ticari kalite asgari performans standartlarını ihlal ettiği işlemlere ilişkin ticari kalite tazminat ödemelerini kullanıcının başvurusuna gerek duymaksızın defaten gerçekleştirir.
Ticari kalite verilerini sunma ve raporlama yükümlülüğü
MADDE 23 - (1) Dağıtım şirketi, Tablo 7-A’yı aylık bazda takip eden ayın sonuna kadar Kuruma bildirir.
(2) Dağıtım şirketi; Tablo 7-A’dan elde edilen Tablo 8’i ve Tablo 7-B’yi aylık bazda takip eden ayın sonuna kadar, yıllık bazda takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar tablo açıklamalarına uygun şekilde eksiksiz düzenleyerek Kuruma bildirir.
(3) Dağıtım şirketi ticari kalite tablo kayıtlarının oluşturulmasına ilişkin aşağıda yer verilen ham verilere ve raporlara Kurum tarafından erişilebilmesini, kaydedilebilmesi ve sorgulamaların yapılabilmesini, Elektrik Piyasasında Dağıtım Lisansı Sahiplerinin Bilişim Sistemlerine Kurumun Uzaktan Erişiminin Sağlanmasına İlişkin Usul ve Esaslar’da belirtilen niteliklerde sağlamakla yükümlüdür.
ç) Tablo 8’i ay ve yıl filtreleme özelliklerini içerecek şekilde raporlamak,
Dağıtım faaliyeti ticari kalite verilerinin açıklanması
MADDE 24 - (1) Dağıtım şirketi; Tablo 7-A‘da yer alan kişisel verilerin belli alanlarının yıldızlanması ile gerçek veya tüzel kişinin belirlenemez hale getirildiği Tablo 7-A’yı ve Tablo 8’i aylık bazda takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar kendi internet sitesinin ana sayfasında Kurum tarafından belirlenen yöntem dahilinde yayımlar.
Teknik kalite
MADDE 25 - (1) Teknik kalite, kullanıcıların elektrik enerjisi talebinin; gerilimin frekansı, genliği, dalga şekli ve üç faz simetrisi açısından ulusal ve uluslararası standartlar ile ilgili mevzuatta belirlenen değişim sınırları içerisinde kesintisiz karşılanabilme kapasitesidir.
(2) Dağıtım sisteminde teknik kalitenin belirlenmesine yönelik; ölçüm esasları, teknik kalite parametreleri ve sınır değerleri, teknik kalite ölçümlerinin yapılması, ölçüm sonuçlarının Kuruma sunulması ve ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi ile kullanıcı tarafından talep edilen teknik kalite ölçümlerinin yapılması, ölçüm sonuçlarına göre dağıtım şirketi tarafından yapılacak işlemler ve teknik kalitenin korunmasında kullanıcıların yükümlülükleri Kurul tarafından belirlenen usul ve esaslar ile düzenlenir.
Kullanıcı hasarının tazmini
MADDE 26 - (1) Kullanıcı, elektrik dağıtım sisteminden kaynaklanan kalite sorunları nedeniyle teçhizatında oluşan hasara ilişkin zararın tazmini için zararın ortaya çıktığı tarihten itibaren 30 (otuz) gün içerisinde dağıtım şirketine talepte bulunur.
(2) Kullanıcı tarafından yapılan teçhizat hasarının tazminine ilişkin başvurularda, hasarın niteliği, kullanıcı tesisinin durumu, dağıtım sisteminde meydana gelen kesinti, arıza, gerilim dalgalanması gibi hususlarda dağıtım şirketi tarafından yapılacak inceleme ve değerlendirme neticesinde teknik rapor düzenlenir. Kullanıcı teçhizatı hasarının tazmin edilebilmesi için hazırlanan teknik rapor sonucunda söz konusu hasarın dağıtım sisteminden kaynaklandığının tespit edilmesi gereklidir.
(3) Yapılan inceleme ve değerlendirme neticesinde başvurunun haklı bulunmadığı durumda, dağıtım şirketi başvuruyu müteakip 10 (on) iş günü içerisinde, gerekçe ve inceleme sonuçlarını içeren teknik rapor ile birlikte kullanıcıya bildirimde bulunur.
(4) Başvurunun haklı bulunduğu durumlarda;
(5) Hasar gören teçhizatın onarımının yapılamaması durumunda dağıtım şirketi tarafından tespit edilecek/ettirilecek rayiç bedel veya dağıtım şirketinin uygun görmesi halinde kullanıcının talep ettiği bedel kullanıcıya ödenir.
(6) Teçhizat hasarına ilişkin dağıtım şirketi ile kullanıcı arasında uyuşmazlık olması durumunda uyuşmazlık, konusuna göre tüketici hakem heyetlerinde ve/veya tüketici mahkemelerinde çözüme kavuşturulur.
Tazminat ödemeleri
MADDE 27 - (1) Dağıtım şirketi, yıllık kesinti tazminatına hak kazanan kullanıcılara ait olduğu yılı takip eden yılın Nisan ayının sonuna kadar, uzun süreli kesinti ve ticari kalite tazminatına hak kazanan kullanıcılara ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna kadar tazminat ödemesi ile ilgili açıklamaları içeren bildirimde bulunur. Kullanıcı tarafından ödeme tercihi bildiriminde bulunulmaması halinde, dağıtım şirketi söz konusu tazminat ödemelerine ilişkin bildirimi takip eden yılın 31 Mart tarihine kadar tekrarlayabilir.
(2) Dağıtım şirketi, tazminat ödemesine ilişkin ödeme tercihi bilgisi alınması amacıyla kullanıcılara, kalıcı veri saklayıcılarından en az birisiyle ve yazılı (okuma bildirimi vb.) olarak bildirimde bulunur. Ayrıca, dağıtım şirketi kendi internet sitesinin ana sayfasında tazminat hak edilip edilmediğine dair kullanıcıların sorgulama yapabilmesini ve ödeme talep edebilmesini sağlar.
(3) Dağıtım şirketi; tazminat ödemelerini kullanıcının tercih ettiği şekilde (banka/PTT vb. aracılığıyla) kullanıcının ödeme tercihi bildirimini takip eden 5 (beş) iş günü içerisinde defaten yapar. Dağıtım şirketi veya hizmet alımı yapılan kişiler tarafından tazminat ödemesine ilişkin kullanıcılardan herhangi bir ad altında bedel talep edilemez.
(4) Yapılan bildirimler sonucunda;
kullanıcılar tarafından ödeme tercihine ilişkin dağıtım şirketine bildirim yapılmaması durumunda, dağıtım şirketi ödeme yapılamayan tazminat tutarlarını 30 Nisan tarihine kadar Kuruma yıllık olarak bildirir.
(5) Bu madde kapsamında dağıtım şirketi tarafından ödenemeyen tazminat tutarının 1,2 (bir virgül iki) katı dağıtım şirketinin sistem işletim gelir tavanından düşülür.
(6) Bu maddenin dördüncü fıkrası kapsamında yapılamayan ödemelere ilişkin, anılan fıkrada belirtilen sürelerden sonra kullanıcıların tazminat ödemesine dair dağıtım şirketine başvuruda bulunması durumunda, dağıtım şirketi tarafından ilgili tazminat ödemesi yapılır. Bu kapsamda yapılan ödemeler yıllık olarak, 30 Nisan tarihine kadar Kuruma ayrıca bildirilir. Bu kapsamda yapılan yıllık ödeme tutarının 1,2 (bir virgül iki) katı, bu maddenin beşinci fıkrası kapsamında dağıtım şirketinin sistem işletim gelir tavanından düşülecek tutardan düşülür.
(7) Bu Yönetmelik, elektrik enerjisinin tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kalitelerine ilişkin dağıtım şirketinin performansını kapsamakta olup, elektrik enerjisinin kullanılamamasına bağlı oluşan üretim, mal ve hizmet kayıpları bu Yönetmeliğin kapsamında değildir.
(8) Dağıtım şirketi bu Yönetmelik kapsamındaki tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kalite performansları nedeniyle oluşan tazminatları zamanında ödemek ve yapılan bildirimlerin ve ödemelerin doğrulanmasına esas tüm bilgi ve belgeleri saklamak ile yükümlüdür.
(9) Kaçak elektrik enerjisi kullanan kullanıcılar lehine, kaçak elektrik kullanım dönemi boyunca bu Yönetmelik kapsamında tazminat oluşmaz.
(10) Mesken abone grubu dışındaki kullanıcıların anlaşma gücünü iki ay üst üste yüzde yirmiden fazla ihlal ettiğinin dağıtım şirketi tarafından tespit edilmesi ve gerekli görülmesi halinde, kullanıcılara güç ihlalinin tekrarlanmaması veya güç arttırma talebinde bulunulması gerektiği yazılı olarak bildirilir. Bildirim tarihinden itibaren; 30 (otuz) gün içerisinde güç artırımı talebinde bulunmayan kullanıcılara bildirimin yapıldığı ay ve ilgili yılda yüzde yirmiden fazla güç aşımının yapıldığı müteakip ay/aylar için geçerli olmak kaydıyla bu Yönetmelik kapsamında tedarik sürekliliği kalitesi ile teknik kaliteye ilişkin tazminat oluşmaz.
(11) Bu Yönetmelik kapsamında dağıtım şirketi tarafından kullanıcılara ödenecek tazminat miktarları 2021 yılı için belirlenmiştir. Tazminat miktarları her yıl yayımlanan yeniden değerleme oranı kullanılarak güncellenir ve müteakip yıldan itibaren yapılacak ödemelerde güncellenen tazminat miktarları kullanılır.
(12) Bu Yönetmelik kapsamında ödenen tazminatlar ve bunlara ilişkin giderler yükümlü dağıtım şirketi tarafından ilgili tarife hesaplamalarına yansıtılamaz.
Yıllık bakım raporu
MADDE 28 - (1) Dağıtım şirketi, tedarik sürekliliğinin iyileştirilmesi ve teknik kalitenin artırılması amacıyla yapılan bakımlara ilişkin yıllık bakım raporunu her yıl 30 Haziran tarihine kadar EDVARS üzerinden Kuruma sunar.
(2) Yıllık bakım raporu; önceki yıl gerçekleştirilen bakım çalışmalarının tedarik sürekliliği ve teknik kalite verilerine etkisini, raporun sunulduğu yıl gerçekleştirilecek bakım çalışmalarına ilişkin tedarik sürekliliği ve teknik kalite hedeflerini, bütün seviyelerdeki bakım çalışmalarını ve bunların sonuçlarını, periyodik bakımlara ilave kestirimci ve önleyici bakım çalışmalarını ve bunların sonuçlarını içerir.
Yıllık yatırım raporu
MADDE 29 - (1) Dağıtım şirketi, proje bazlı hazırlayacağı yıllık yatırım raporunu her yıl 30 Haziran tarihine kadar EDVARS üzerinden Kuruma sunar.
(2) Yıllık yatırım raporu, önceki yıl gerçekleştirilen yatırımların tedarik sürekliliği ve teknik kaliteye olan etkisi ile cari yıl gerçekleştirilecek yatırımlarla ilgili tedarik sürekliliği ve teknik kalite hedeflerini içerir.
(3) Dağıtım şirketi, yatırım planının oluşturulmasına esas yenileme/iyileştirme/kapasite artırım projelerinin belirlenmesi ve seçiminde mevcut şebekenin tedarik sürekliliği verileri ile teknik kalite ölçüm sonuçlarını dikkate alır.
Genel kalite raporu
MADDE 30 - (1) Dağıtım şirketi yıllık genel kalite raporunu, takip eden yılın 30 Haziran tarihine kadar EDVARS üzerinden Kuruma sunar.
(2) Genel kalite raporu; tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kaliteye ilişkin gerçekleşmelere göre yapılacak analiz ve değerlendirmeler ile bu kapsamdaki analiz ve değerlendirmelere bağlı olarak dağıtım tesisleri, bilişim sistemleri, iş süreçleri, çalışanlar vb. hususlarda yapılan ve/veya yapılması planlanan iyileştirme çalışmaları yanında önceki yıl genel kalite raporunda yapılması planlanmış çalışmaların son durumunu içerir.
(3) Genel kalite raporu; dağıtım bölgesi ve il bazlı olarak tedarik sürekliliği göstergeleri ve teknik kalite bileşenlerine ilişkin çalışmaları, performans değerlendirmelerini ve önceki yıl hedeflerinin gerçekleşmeleri ile gelecek yıllarda yapılması planlanan bakım ve yatırım çalışmaları ve bunlara ilişkin hedefleri kapsar.
(4) Genel kalite raporunda; önceki yıl tedarik sürekliliği verilerine göre, birbirleri ile doğrudan elektriksel bağlantısallığı bulunmayan AG dağıtım panosu ve daha üst şebeke unsurları içerisinde en yüksek 50 (elli) TKSÜRE değerine sahip şebeke unsuru ile en yüksek 50 (elli) TKSAYI değerine sahip şebeke unsuruna ilişkin detaylı tedarik sürekliliği kalite değerlendirmeleri ile iyileştirme için yapılacak çalışmaları içeren analize yer verilir. Genel kalite raporu, önceki yıl genel kalite raporunda bu kapsamda yer verilen çalışmaların ilerleme durumunu da içerir.
(5) Genel kalite raporunun içerisinde yıllık tazminat ödemeleri başlığı altında, önceki yıl dağıtım şirketi performansına göre oluşan; yıllık kesinti tazminatı, uzun süreli kesinti tazminatı ve ticari kalite tazminatı bilgileri ile bu tazminatların ödenme durumuna ilişkin tabloya yer verilir.
(6) Genel kalite raporunun içerisinde elektrik dağıtım sisteminden kaynaklanan kalite sorunları nedeniyle kullanıcı teçhizatında oluşan hasara ilişkin Kullanıcı Cihaz Hasarı Tablosuna da (Tablo 6-B) yer verilir.
Dağıtım faaliyetleri çağrı merkezi hizmeti
MADDE 31 - (1) Dağıtım şirketinin çağrı merkezi kurmasına, çağrı merkezi tarafından sunulan hizmetlerin kalitesine ve bu hizmetlerin performans göstergelerine ilişkin hükümler, Kurul tarafından belirlenen usul ve esaslar ile düzenlenir.
Dağıtım şirketinin sistem işletim gelir tavanına dağıtım faaliyeti kalitesinin etkisi
MADDE 32 - (1) Elektrik enerjisinin dağıtımına ilişkin, dağıtım şirketinin tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kalite performansları, bu hizmetleri sağlarken sergilediği iş sağlığı ve güvenliği ile kullanıcı memnuniyeti performansı Kurul tarafından, kalite faktörü puanı ile dağıtım şirketinin sistem işletim gelir tavanına yansıtılır.
Dağıtım faaliyeti kalite faktörü
MADDE 33 - (1) Dağıtım faaliyeti kalite faktörü puanı, şirketin dağıtım faaliyetine ilişkin performansının sistem işletim gelir tavanına etkisini belirleyen yüzdesel değerdir.
(2) Dağıtım faaliyeti kalite faktörü puanının hesaplanmasına ilişkin bileşenler, kalite göstergeleri ve kalite göstergelerinin etkisi, kalite faktörü bileşenlerinin hesaplanmasına ilişkin dağıtım şirketinin yükümlülükleri Kurul tarafından belirlenen usul ve esaslar ile düzenlenir.
Verilerin doğrulanması, güvenliğinin ve güvenilirliğinin sağlanması
MADDE 34 - (1) Dağıtım şirketi, faaliyetlerine ilişkin kaydettiği bilgilerin doğrulanması için ihtiyaç duyulan tüm bilgi ve belgeleri düzenli ve ulaşılabilir bir şekilde muhafaza eder.
(2) Dağıtım şirketi, bilgi sistemleri ile bu sistemlerdeki verilerin güvenliğini ve güvenilirliğini sağlamakla yükümlüdür.
(3) Dağıtım şirketi, Kuruma bildirdiği ya da EDVARS üzerinden Kurum erişimine açtığı tüm bilgi ve belgeler ile bu bilgi ve belgelerin hazırlanmasına esas teşkil eden bütün verilerin doğruluğundan sorumludur. Dağıtım şirketi, kayıtlar üzerinde yapılmış olan bütün işlemlerin izlenebilir olmasını sağlar.
Dağıtım faaliyetinin kalitesine ilişkin inceleme yapılması
MADDE 35 - (1) Elektrik dağıtım şirketlerinin bu Yönetmelik kapsamındaki uygulamalarına ilişkin olarak elektrik enerjisinin tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kalitesinin elektrik dağıtım şirketi tarafından ilgili standartlara uygun şekilde ölçümlenerek kayıt altına alınması ile kalite göstergelerine ilişkin performansının belirlenmesine esas tüm veri ve raporları esas alarak yerinde veya uzaktan, re’sen veya kullanıcı ihbar ve şikâyetleri üzerine Kurum tarafından gerekli görülmesi hallerinde incelenebilir.
(2) Dağıtım şirketi, Kurum tarafından görevlendirilen personele, inceleme için gerekli imkânları ve ihtiyaç duyduğu tüm bilgileri gecikmeksizin sağlamakla ve bu personellerin görevlerini yerine getirmesi sırasında işbirliği yapmakla yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Perakende Satış Faaliyetinin Kalitesi
Perakende satış faaliyeti kalitesi sorumluluğu
MADDE 36 - (1) Görevli tedarik şirketleri, tüketicilere sundukları perakende satış faaliyetinin kalitesinden sorumludur.
Perakende satış faaliyeti kalitesinin sınıflandırması
MADDE 37 - (1) Elektrik perakende satış faaliyetinin kalitesi; Kurum tarafından ticari kalite başlığı altında izlenir.
Perakende satış faaliyetinin ticari kalitesi
MADDE 38 - (1) Perakende satış faaliyetinin ticari kalitesi, perakende satış sözleşmesi ile elektrik enerjisi ve/veya kapasite satın alan tüketicilere, perakende satış faaliyeti kapsamında verilen hizmetlerin bu Yönetmelikle belirlenen asgari standartları karşılayabilme kapasitesidir.
Perakende satış faaliyeti ticari kalite kayıt ve tazminat yükümlülüğü
MADDE 39 - (1) Görevli tedarik şirketi perakende satış sözleşmesi kapsamında tüketicilere sunduğu hizmetin ticari kalite göstergeleri açısından yükümlü olduğu asgari performans standartları, bu standartların ihlali ile ilgili tazminat esasları ve yapılacak işlemler Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği esas alınarak hazırlanan bu Yönetmeliğin ekindeki Tablo 10’da belirlenmiştir.
(2) Görevli tedarik şirketi, Tablo 10’da belirtilen perakende satış faaliyeti kapsamındaki işlemlerini, ticari kalite kodlarına uygun olarak ve işleme esas sistemde sorgulanabilecek tekil kod ile ticari kalite gerçekleşmelerini Tablo 11-A’ya, kaydeder.
(3) Görevli tedarik şirketi, kendi internet sitesinin ana sayfasında, Kurum tarafından belirlenen yöntemle tüketicilerin perakende satış faaliyetine ilişkin bilgi edinme, şikâyet vb. tüm başvurularını almakla yükümlüdür.
(4) Görevli tedarik şirketi; kendi internet sitesinin ana sayfası üzerinden, şahsen veya posta yoluyla ya da tarafına kurum/kuruluşlarca gönderilen/iletilen başvurularının tamamını Tablo 11-B’ye kaydeder.
(5) Görevli tedarik şirketi verdiği hizmetlere ilişkin tüm işlemlerde, Tablo 11-A ve Tablo 11-B kaydına esas işlem sürelerinin belirlenmesine ilişkin tarihleri ve/veya zamanları belgeler.
(6) Görevli tedarik şirketi, Tablo 10’da belirlenen ticari kalite asgari performans standartlarını ihlal ettiği işlemlere ilişkin ticari kalite tazminat ödemelerini tüketicinin başvurusuna gerek duymaksızın defaten gerçekleştirir.
(7) Görevli tedarik şirketi, ticari kalite tazminatına hak kazanan tüketicilere ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna kadar tazminat ödemesi ile ilgili açıklamaları içeren bildirimde bulunur. Tüketici tarafından ödeme tercihi bildiriminde bulunulmaması halinde, görevli tedarik şirketi söz konusu tazminat ödemelerine ilişkin bildirimi, takip eden yılın 31 Mart tarihine kadar tekrarlayabilir.
(8) Görevli tedarik şirketi, tazminat ödemesine ilişkin ödeme tercihi bilgisi alınması amacıyla tüketicilere, kalıcı veri saklayıcılarından en az birisiyle ve yazılı (fatura bildirimi vb.) olarak bildirimde bulunur. Ayrıca, görevli tedarik şirketi kendi internet sitesinin ana sayfasında tazminat hak edilip ed